4 tipy ako znížiť príznaky alergie

V dnešnom článku sa budeme venovať otázke, ktorú dostávam relatívne často: alergia. Dá sa jej zbaviť, alebo úplne odstrániť jej príznaky? Ak nie, ako ich aspoň zmierniť? Ako bývalý silný alergik mám pre teba zopár overených tipov, ktoré mi výrazne zvýšili kvalitu života a ktoré verím, že pomôžu aj tebe, tak čítaj ďalej…

Moja história alergie

Skôr než sa vrhneme na konkrétne tipy, chcel by som niečo povedať o svojej histórií s tetou alergiou, s ktorou sme mali dlhý a nepríjemný vzťah. Dalo by sa povedať, že som býval ukážkový príklad alergika. Asi tak mesiac a pol z každého leta som sa cítil mizerne, bez vreckovky som nešiel ani na krok a mal som pravidelne upchatý nos. Ako dieťa som chodieval pravidelne na vakcíny, ako teenager som užíval 3-4 druhy liekov proti alergií a dokonca som bol ťažký astmatik.

Pred 10 rokom života som zažil astmatický záchvat v takej intenzite, že keby ma priviezli o pár hodín neskôr do nemocnice, tak by už tento článok nemal kto napísať. Dlho som ich poslušne užíval, no keďže mi lieky na alergiu ani astmu vlastne vôbec nepomáhali, rozhodol som sa ich na vlastnú päsť vysadiť, keď som mal možno 17 rokov. Po ich vysadení som sa cítil prakticky rovnako, no ako som začal zlepšovať svoju stravu a iné oblasti životosprávy, astma sa postupne úplne vytratila a 95% alergických príznakov tiež.

Hoci dýchacie cesty sú mojim slabým článkom, dnes mám 99% času “prechodné” obe nosné dierky a dovolím si povedať, že mojou kondičkou a kapacitou pľúc by som tromfol 95% ľudí, hoci kondičnému tréningu sa venujem maximálne 10 minút za týždeň. Prakticky jediným pozostatkom z alergických čias je to, že kýcham vždy na série (väčšinou aspoň 5 opakovaní, nikdy iba raz 🙂 ) Zvyšných 1% času, keď sa mi príznaky vrátia, väčšinou viem z akého dôvodu. Naposledy som to výrazne pocítil, keď som na výlete v Izraeli u našich hostiteľov sedel na gauči, ktorý mala v obľube domáca mačka. Po zvyšok nášho pobytu som sa mu ale vyhýbal a bol som v pohode.

Takže, čo môžeš urobiť ty dnes, aby si zmiernil, alebo ideálne úplne odstránil svoje alergické príznaky? Ak by som to chcel zhrnúť v jednej vete, potrebuješ vytrénovať svoj imunitný systém. Práve jeho prehnaná reakcia je príčinou každého prejavu alergie. Či už sa to prejaví svrbením očí, upchatým nosom a nádchou, alebo začervenaním / svrbením kože, ide o imunitnú reakciu. Všetky tieto tipy teda priamo ovplyvňujú tvoj imunitný systém: buď ho posilnia, alebo ho odnaučia reagovať prehnane. Začnime od úplného základu:

1. Začni kŕmiť tie správne črevné baktérie (a vyhladuj tie nesprávne)

Imunitný systém je zložitý, no jedno je isté: jeho najdôležitejšia súčasť sídli v tvojich črevách. A obyvatelia tvojho čreva – trilióny malých baktérií – majú na tvoje celkové zdravie tak rozsiahly dopad, že si to ani nevieš predstaviť. Jednou z najdôležitejších úloh je práve regulácia tvojho imunitného systému.   Aby ti tieto malé potvorky dobre slúžili, potrebuješ dbať na 4 základné veci:

  • Nenič svoje črevné baktérie. Antibiotiká sú úhlavným nepriateľom nielen choroboplodných, ale aj tvojich priateľských baktérií. Dnes ich jednak lekári predpisujú veľmi povoľne (čo je aj dôvod, prečo na tie choroboplodné baktérie už tak nezaberajú, ale to je iná téma), no nachádzajú sa napríklad aj v bežne dostupnom mäse z hypermarketu. Pesticídy (obzvlášť glyfosát) tiež silno narúšajú tvoju črevnú mikroflóru. Preto je dôležité kupovať potraviny čo najviac zo „slušných“ zdrojov – od farmárov, prípadne si ich dopestovať po svojom, ak máš tú možnosť.
  • Udržiavaj integritu svojich čriev. Inak povedané, vyhýbaj sa potravinám, ktoré spôsobujú zväčšenie ich priepustnosti. Tá totiž môže mať za následok, že sa ti do krvi dostanú cudzie látky (vrátane črevných baktérií), ktoré telo vyhodnotí ako neznáme a začne ich napádať. Toto stimuluje tvoj imunitný systém a spôsobuje zápalové reakcie, čo zas môže podporiť alergické reakcie. stop alergii Tvojim najväčším nepriateľom v tomto smere je lepok, ktorý preukázateľne zvyšuje priepustnosť čreva. Jeho zdroje hádam už poznáš: bežné pečivo, koláčiky a čokoľvek čo obsahuje múku. Ak nie si vyslovene celiatik, kváskové pečivo by som úplne nezatratil, no určite by som ho nejedol denne.
  • Nekŕm nevítané baktérie. Existuje veľa rôznych druhov črevných baktérií a môžme ich veľmi polopatisticky rozdeliť na “dobré” a “zlé”. Tie zlé si väčšinou fičia na zložkách spracovaných potravín ako cukor (hlavne fruktóza), ale chutia im aj umelé sladidlá a podobné dobrotky. To je iba jeden z dôvodov, prečo sa takýmto potravinám vyhýbať.
  •  Posielaj do čreva dobré baktérie spolu s výživou pre ne. Inak povedané, pravidelne konzumuj potraviny, ktoré prinesú do tvojho čreva nové druhy baktérií (probiotiká) a zároveň potraviny, na ktorých si tieto baktérie pochutnávajú (prebiotická vláknina). V praxi to znamená, že potrebuješ jesť veľa surovej, varenej, parenej, občas kľudne aj grilovanej a hlavne fermentovanej zeleniny (kyslá kapusta) a iných fermentovaných produktov ako je kefír, jogurty a pod. S týmto to pravdepodobne nemôžeš prehnať (no začni postupne) a toto je jedna vec, v ktorej mala tvoja mama pravdu, keď ti hovorievala: potrebuješ jesť veľa zeleniny!

2. Jedz viac protizápalových a menej zápalových potravín

Každá jedna moderná choroba je založená na chronickom systemickom zápale v tvojom tele. Každá jedna. Alzheimer, rakovina, srdcovo-cievne ochorenia, cukrovka, astma… a alergie nie sú až tak odlišné. Preto potrebuješ jesť potraviny, ktoré zápaly potláčajú a vyhýbať sa tým, ktoré zápaly podporujú. Potraviny, ktoré podporujú vznik zápalov sú:

  • Cukor a múka (lepok), resp chronicky zvýšená hladina inzulínu spôsobená prehnanou konzumáciou akýchkoľvek vysoko sacharidových potravín
  • Nekvalitné tuky. Hydrogenované (umelé trans tuky) sú na tom najhoršie, no aj kvalitné omega-6 podporujú zápaly, ak ich ješ priveľa (oproti omega-3). Dokonca aj omega-3, ak sú zoxidované, budú pôsobiť opačne ako by si chcel (preto je veľmi dôležitá kvalita omega-3 suplemetov)

Potraviny, ktoré potláčajú vznik zápalov sú hlavne tie, ktoré obsahujú:

  • Omega-3. Sú potrebné na tvorbu protizápalových látok (cytokínov) v tele. Ich najlepším zdrojom sú predovšetkým morské plody a je to jedna z vecí, ktoré odporúčam suplementovať každému vo forme kvalitného oleja z krillov.
  • Antioxidanty, polyfenoly a iné mikroživiny. Tu len znova spomeniem, že mama ti neklamala. Ovocie a zelenina sú tvoji kamoši. Rovnako ako kvalitné kakao, káva, korenia (hlavne kurkuma), atď.
  • Glycín. Ten je dôležitý na vyváženie vysokého príjmu metionínu (hlavná aminokyselina v mäse) a tiež pre zdravie tvojho čreva a potlačenie zápalov. Nájdeš ho v želatíne (vývary), vnútronostiach, alebo suplementoch kolagénu.

3. Doplň tieto imuno-podporné živiny

Vitamín C

Z vyššie spomínaných antioxidantov by som špeciálne vyzdvihol vitamín C, ktorý ja osobne veľmi silno cítim na funkcii svojho imunitného systému. Keď sa začínam cítiť oslabený, prvá vec, ktorú urobím je, že zvýšim svoj príjem C-čka. Vitamín C je jedna z mála overených látok, ktoré znížia príznaky alergie. Akákoľvek forma stresu zvyšuje tvoju spotrebu vitamínu C. Prítomnosť alergénu je takisto stres, teda aspoň tvoje telo si to myslí. Poznamenal by som, že (ako všetko) najlepšie je ho prijať z prirodzených zdrojov. V našich končinách to sú hlavne šípky, ale ani brokolica, kel, či kyslá kapusta sa nemajú za čo hanbiť. Vzhľadom na svoju vysokú citlivosť na vzduch je ho ale veľmi náročné získať dostatok z bežnej stravy. Ja osobne Cčko suplementujem v podobe prášku z aceroly – je to suplement, ktorý je najbližšie ku prirodzenému zdroju a obsahuje množstvo iných živín a kofaktorov, ktoré podporujú jeho vstrebávanie.

Cesnak

Cesnak je tak našlapaná potravina, že by sa dal považovať aj za suplement. Okrem iného je veľmi efektívny v povzbudení tvojho imunitného systému a môže znížiť príznaky alergie. Efektívna dávka je 3-6 strúčikov cesnaku počas dňa. Nezabudni, že ho treba najprv rozdrviť, alebo nakrájať na drobné a nechať ho odstáť na vzduchu asi 10 minút, aby si ho “aktivoval” (túto fintu som spomínal aj v Kuchyni Pračloveka). Veľmi dobrý je aj nakladaný cesnak, alternatívne hľadaj suplement s cesnakovým extraktom.

Zinok

Zinok je esenciálny minerál, ktorého má veľká časť populácie nedostatok. Je nevyhnutný okrem iného aj pre správnu činnosť tvojho imunitného systému. Nájdeš ho hlavne v červenom mäse a ďaleko najefektívnejší zdroj sú ustrice. Ja osobne ho užívam aj ako suplement v kombinácií s meďou a odporúčam to všetkým aktívnym ľuďom, ktorí nejedia pravidelne ustrice, prípadne pečienky.

Spirulina

Spirulina je riasa, ktorá je na tejto zemi dlhšie ako ktorýkoľvek živočích. Je to jedna z najvýživnejších superpotravín na tejto planéte. Jedna z veľkého množstva jej úžasných vlastností je práve potláčanie zápalov a zníženie príznakov alergie. Ak sa rozhodneš suplementovať, (ako vždy) dbaj na kvalitu! Spirulina ochotne nasáva ťažké kovy a toxíny z prostredia a preto lacná spirulina bude pravdepodobne horšia ako žiadna. 

Adaptogény

Adaptogény všeobecne majú schopnosť regulovať tvoj imunitný systém a zvýšiť tvoju odolnosť voči stresu (prítomnosť alergénov je tiež stres). Najlepšie preskúmané sú: ženšen (ázijský), ashwagandha a rhodiola. Ja osobne už dlhodobo užívam ashwagandhu a tiež prispela svojim dielom (okrem iného) do mojej vylepšenej obranyschopnosti. Medicínske huby sú tiež výborná voľba a taká chaga je medzi poprednými protizápalovými a imuno-podpornými hubami. Zaujímavý je aj tento mix hubičiek od Four Sigmatic, ktorý obsahuje mix desiatich najviac skúmaných imuno-podporných húb. Vyššie spomínané omega-3 a kolagén sú tiež vhodné suplementy pre zlepšenie celkového zdravia, kam patrí aj zmiernenie alergie.

4. Vystavuj sa nepohodlným teplotám

Veľký rozdiel v kvalite môjho života urobilo to, že som sa začal pravidelne vystavovať nepohodlným teplotám: chodiť do sauny a otužovať. Hoci to má najsilnejší efekt, nemusíš chodiť v zime plávať do ľadového jazera. Stačí ti (aspoň na začiatok) zaradiť studenú sprchu do svojho denného režimu.

Ja osobne si už bez nej svoje ráno ani neviem predstaviť. Začni tým, že zakončíš svoju typickú sprchu aspoň na 30 sekúnd studenou vodou. Ideálne tou najstudenšou, aká ti tečie, no môžeš začať aj postupne. Dôležité je vystaviť svoju tvár, hruď a šiju studenej vode. Postupne môžeš z rannej sprchy úplne vypustiť teplú a ísť rovno na najstudenšiu, ako to robím ja. Otužovať sa môžeš aj vonku a bez toho, aby si chodil do jazera… samozrejme toto sa dá iba v chladnejších mesiacoch. Princíp je jednoduchý: vrstvy oblečenia pridávaj iba ak naozaj musíš. Aspoň na chvíľu každý deň sa cíť nepohodlne. Ja osobne som posledné 2 zimy chodil iba v mikine s kapucou, pod ktorou mávam obyčajné tričko. Pod -5°C pridávam aj merino vrstvu 🙂

Sauna má tiež výrazné benefity a podporí tvoj imunitný systém. Je to tiež najlepší spôsob ako podporiť detoxikáciu organizmu (obzvlášť infra sauna). Praktický benefit, ktorý som si všimol sám na sebe je aj ten, že sa v bežnom teple potím menej ako predtým a znášam ho podstatne lepšie ako nesaunovači. Optimálna dávka saunovania je 2-3x za týždeň. My, čo nemáme luxus domácej sauny, môžme aspoň raz do týždňa využiť nejakú verejnú. Ja si dávam zakaždým aspoň 2 kolá po 15 minút v najhorúcejšej saune akú nájdem a aspoň 30 minút strávim aj v infra saune. Ideálne je potom ísť sa vychladiť studeného bazéna (čím studenšia, tým lepšia).

BONUS: Dýchaj menej

Odkedy pracujem so svojim dychom som si všimol viacero benefitov, ktoré zlepšili môj život. Okrem toho, že som pokojnejší, lepšie regenerujem po tréningu a mám lepšiu kondičku sa mi dýcha oveľa lepšie, mávam menej upchatý nos a ak sa mi stane že sa upchá, viem ho kedykoľvek “odopchať”. Všetky benefity lepšieho dýchania, vrátane niektorých cvičení, ktoré používam, som popísal v tomto článku. V skratke ide o to, aby si dýchal menej. Je až neuveriteľné ako účinne to funguje na uvoľnenie nosa, keď už sa upchá. Najbližšie keď ho budeš mať upchatý, skús si toto:

  1. Sadni si s opretým chrbtom a upokoj sa. Dýchaj normálne asi 2-3 minúty.
  2. Jednoducho začni dýchať menej. Ak tvoj nos prepúšťa akýkoľvek vzduch, tak sa sústreď na to, aby si ústami vôbec nedýchal. Ak je beznádejne upchatý, tak vydýchni ústami a zadrž dych.
  3. Po chvíli začneš cítiť výrazný diskomfort, alebo “hlad” po vzduchu. Ak vydržíš, po chvíli sa ti začne uvoľňovať nos.
  4. Pokračuj v pomalom dýchaní cez uvoľnený nos a udržuj pocit hladu po vzduchu (diskomfort tak 7-9/10) počas 2-3 minút.
  5. Pre lepší efekt pridaj “ommm”. Poriadne rozvibruj svoje dutiny. Tie začnú uvoľnosť viac oxidu dusnatého, ktorý ti pomôže rozšíriť dýchacie cesty, čo ti pomôže uvoľniť nos. Po každom ommm-ku sa snaž vdýchnuť nosom.

Tých faktorov, ktoré ti pomôžu zmierniť alergie je pravdepodobne aj viac, no tieto sú podľa mňa najdôležitejšie. Ak si chceš prečítať môj kompletný návod k lepšej životospráve v zdravom a dobre vyzerajúcom tele, tak si určite čekni moju hlavnú publikáciu: Princípy Pračloveka. V nej nájdeš okrem podrobnejšie rozpísaných dnešných bodov aj oveľa viac praktických tipov ako žiť dlhší a kvalitnejší život v dobre vyzerajúcom tele. Ak sa ti článok páčil, neváhaj ho zdieľať svojim alergickým kamarátom.

ZDIEĽAJ ČLÁNOK
Top