Robím to dobre? aneb Prečo ti nevypracujem jedálniček/tréningový plán na mieru

V dnešnom vydaní Opýtaj sa Pračloveka sa budem venovať otázkam, resp. žiadostiam týkajúcich sa individuálnych výživových a tréningových protokolov, ktoré dostávam veľmi často. Tento krátky článok bude slúžiť hlavne ako univerzálna odpoveď na podobné žiadosti a dozvieš sa z neho, prečo – aj keby som chcel – ti neviem povedať z akého dôvodu nechudneš / nepriberáš a či robíš všetko dobre. Tento typ emailu obvykle vyzerá obvykle nejak takto…

„Ahoj Pračlovek. Chcem sa ťa opýtať, či som tvoju knihu pochopil správne a či je dobre to, čo robím. Posledné jedlo mám o XX hodine, potom hladujem XX hodín, dám si XX sérií šprintov, XX sérií cviku XY a potom si na večeru dám XXg jedla XX. Čo na to hovoríš? „

Alebo niečo v štýle:

„Ahoj Pračlovek. Nasledujem tvoje rady, ale stále sa mi nedarí schudnúť/pribrať. Čo robím zle?“

A to je ten lepší prípad, niekedy to totiž vyzerá aj takto…

„Ahoj Pračlovek. Nechce sa mi čítať tvoju knihu ani články a chcel by som ťa poprosiť, či by si mi nemohol vypracovať jedálniček a koľko by ma to stálo.“

Najskôr iba krátkosti ohľadom poslednej otázky: Odpoveď je jednoznačné NIE! Ak sa ti nechce čítať moje články, tak prečo by sa mne malo chcieť čítať tvoje maily a ešte k tomu na ne odpisovať? Vážne, ak nemáš dosť odhodlania na to, aby si si o tom niečo prečítal a chceš iba slepo nasledovať moje rady, tak je dosť veľká pravdepodobnosť, že by si ich dlho nedodržiaval a na takéto prípady teda energiu určite míňať nebudem.

Samozrejme, mohol by som vytvoriť a kažedému poslať nejakú šablónu „individuálneho jedálnička“ ako to robia mnohí výživový poradcovia a fitnessky (ku ktorým sa radšej vyjadrovať nebudem), ale to nie je môj štýl. Svoju domácu úlohu si proste musíš urobíť sám. A basta.

Teraz ohľadom ďalších dvoch otázok. Na toto je už odpoveď o niečo komplikovanejšia a tiež ju budeš musieť hľadať sám. Ja totiž nepoznám tvoje ostatné faktory životosprávy, ktoré tvoje telo ovplyvňujú. Hoci strava a tréning ho ovplyvnia snáď zo všetkého najviac, zďaleka nie sú jediné. Preto ti neviem jednoznačne povedať ani prečo nechudneš, alebo naopak, nepriberáš.

Ďalším obrovským faktorom je napríklad stres. Ja netuším, či ťa šéf v robote denne komanduje a vždy keď počuješ jeho hlas ti adrenalín vystrelí do nebies. Alebo či máš problémy zaplatiť hypotéku, na krku exekútora, choré deti a neviem čo ešte. A to je len jedna z vecí… potom tu je ešte spánok. Už len tým, že večer pozeráš svoj obľúbený TV seriál sa oberáš o kvalitný spánok kvôli modrému svetlu, ktoré na teba žiari z telky a vypína produkciu melatonínu. Jedna z tých väčších vecí je aj fakt, či sa vystavuješ toxínom, o ktorých ani sám nemusíš vedieť. Samozrejme, ak fajčíš, tak ti asi nemusím hovoriť, že to je jedna z najhorších vecí, ktoré pre seba môžeš robiť. O potravinových toxínoch z plastov, konzerv, či teflónových panvíc a kryptonytoch typu sója, lepok, cukor som už tiež popísal dosť a mali by byť očividné. Nemusíš ale vedieť, že budova, v ktorej bývaš, bola kedysi vytopená a následne zamorená plesňou, ktorá šíri toxíny do ovzdušia. Alebo že niekde v tvojej blízkosti ťažko postrekujú nejaké plodiny, prípadne hmyz a ty tie sračky vdychuješ denne. Preto si musíš uvedomiť, že tvoja životospráva je iba v tvojich rukách a musíš si o týchto záležitostiach neustále študovať a robiť malé korekcie (rozumej: nie všetko naraz, ale postupne meniť veci… inak nevieš čo ti robí dobre a čo zle).

Ja sa snažím ako môžem ti o nich dať vedieť prostredníctvom článkov, publikácií a newsletterov, no aplikovať ich musíš sám. Skôr než ma vôbec kontaktuješ s otázkou typu „robím to správne?“ si teda polož sám sebe nasledovné kontrolné otázky:

Funguje tvoje telo tak, ako má?

Ak nie, robíš niečo nesprávne. Že čo to je, to si budeš musieť zistiť sám. Síce znie jednoducho, táto otázka je ťažšia ako sa zdá, keďže väčšina ľudí už zabudla, ako by ich telo malo fungovať. Už im príde normálne, keď ráno ledva vylezú z postele, alebo že sú poobede bez energie. Ak na niektoré z týchto podotázok odpovedáš opačne ako uvádzam, tak by si mal začať hľadať príčinu. Začnem od rána:

    • (ak si mladý muž) vstávaš väčšinu dní s erekciou? (ak nie, na vine môže byť nízka hladina testosterónu)
    • máš čisté hrdlo a nos (bez hlienov)? (ak nie – a nefajčíš – zrejme konzumuješ niečo, čo ti nesedí – napr mliečne výrobky, pšenicu)
    • máš sucho v ústach? (ak áno, zrejme dýchaš ústami, čo môže spôsobovať únavu – článok už čoskoro)
    • máš dosť energie napr. na rannú rozcvičku aj bez kávy (ak nie, zrejme nemáš dosť hlboký spánok)
    • mávaš vlčí hlad? (ak vstávaš hladný a neprejde to po chvíľke, zrejme máš problémy s leptínom)
    • vieš sa dostatočne sústrediť? (ak nie, zrejme mozgu nedávaš dostatok kvalitných živín)
    • máš dosť energie počas celého bežného dňa? (toto je na kombinácia snáď všetkých faktorov)
    • zaspávaš bez problémov po pár minútach? (ak nie, prečítaj si článok o spánku)
    • snívaš? (ak nie, zrejme máš nedostatok potrebného REM spánku, čítaj článok vyššie)

Tých kontrolných otázok môže byť ešte oveľa viac (kľudne nejaké pridaj do komentárov), no pointa je, aby si si uvedomil, že veci, ktoré ti už po rokoch prídu normálne vôbec byť normálne nemusia. O tom ani nehovorím, že „normálne“ veci sa prispôsobujú dobe, čiže ak ti aj lekár povie, že niečo je normálne, znamená to iba to, že to v dnešnej dobe trápi väčšinu ľudí a nie že to tak naozaj má byť.

Cítiš sa dobre?

Ďalšia otázka znie tiež jednoducho, ale väčšina ľudí ju prehliada. Ja by som ti mohol poskladať perfektnú životosprávu (ak by taká existovala), no pokiaľ sa na nej nebudeš cítiť dobre, je ti akurát tak na prd. Toto je aj problém bežných diét – ľudia sa na ne vrhnú bez rozmýšľania, začnú sa cítiť zle, ale povedia si, že to prejde, alebo že to vydržia ešte XX týždňov a potom bude dobre. Nebude. Tvoja priorita by mala byť, aby si sa cítil dobre vždy. A nemyslím tým dobrý pocit počas piatich minút ako sa napchávaš zmrzlinou a následné výčitky, pocit ťažkého žalúdka, či únava, ktorá trvá aj hodiny potom. Mám na mysli naozajstnú spokojnosť v živote, keď každé ráno vstávaš s tým, že sa tešíš na to, čo ti tento deň prinesie a vždy sa cítiš v pohode. Určite nie, keď vstávaš s pocitom „Oh, zas do seba musím napchať tie hnusné polystyrénové chlebíčky“, alebo „Musím naozaj ísť behať? Radšej by som ostal v posteli“. Žiadne výkyvy nálad (pokiaľ nie si žena pred menštruáciou 🙂 ), depresie a podobné stavy. Pocit neustáleho hladu, alebo pretrénovanie, či  bolesti kdekoľvek v tele – toto tiež nie je práve OK. Pokiaľ sa musíš každý deň prekonávať, aby si dodržiaval nejakú životosprávu, ktorá je podľa niekoho ideálna, tak to robíš zle a dlho ti to nevydrží. A tu už sa dostávam ku tretej otázke:

Je to udržateľné a.k.a. vieš si predstaviť takto fungovať do konca života?

Dočasné diéty nikdy nefungujú. Môžeš zhodiť aj desiatky kíl, no čo z toho, ak sa potom vrátiš k pôvodnému životnému štýlu a znova ich naberieš naspäť aj s úrokmi? Ak tvoj normálny režim znamená že ješ odpad a tvoj pohyb spočíva v tom, že ráno vyjdeš z bytu do auta a z auta do kanclu (aj to výťahom), tak sa dlho nedožiješ a aj ten krátky život bude mizernej kvality.

Tak isto to ale platí pre opačný extrém – ideš si ketogénnu stravu, lebo si myslíš, že sacharidy sú zlé, denne hladuješ 20 hodín a robíš intenzívny tréning, lebo ti zvyšuje úroveň rastového hormónu. A potom sa čuduješ, že tvoje žľazy nestíhajú pumpovať stresové hormóny a pomaly sa opotrebovávajú. Akútny stres je pre tvoje telo potrebný, no ak niečo robíš príliš často, z akútneho stresu sa stáva chronický a ten ti pomôže dosiahnuť akurát tak opačný efekt, než by si chcel. To isté platí pre vrcholových športovcov. Nie je to o tom, aby si svoje telo zneužíval, kým je ešte zdravé a potom si zvyšok života pretrpel v bolestiach a u lekárov. O 20 rokov ťa nebude zaujímať, že ti bolo v mladosti vidno žily na bruchu, alebo si vedel trojité salto s vrutom.

Preto si myslím, že potrebuješ životný štýl, ktorý môžeš s určitými malými zmenami dodržiavať až do konca života. Taký, ktorý zahŕňa pohyb, čo tvoje telo neopotrebuje za 5 rokov, ale ho neustále stimuluje k pozitívnej adaptácií. Taký, kde sa stravuješ rozumne, ale nie so zaprením a bez pôžitku z jedla. Taký, ktorý stráviš v kruhu priateľov a nie uzavretý v telocvični, lebo tréner povedal. Taký, s ktorým budeš skutočne spokojný ty a nie niekto iný. A taký život si vieš zariadiť iba podľa seba tým, že sa bude neustále vzdelávať, zlepšovať svoj úsudok ohľadom informácií, ktoré čerpáš a následne ich do svojho života aplikovať.

ZDIEĽAJ ČLÁNOK

mohlo by ťa zaujímať

Tento článok súvisí s mojou najdôležitejšou publikáciou Princípy Pračloveka - Životospráva pre vyšší výkon, lepšiu postavu a pevné zdravie. Ak sa ti páčil, určite by som ti odporučil prečítať si tento kompletný návod k vylepšenej životospráve. Okrem iného sa z nej dozvieš ako:

  • Optimalizovať tvoj hormonálny systém pre čo najväčší úbytok tuku a príbytok svalstva, úplne prirodzene
  • Zlepšiť svoj mentálny výkon, aby si mohol myslieť čisto a jasne a byť produktívny počas celého dňa
  • Posilniť svoj imunitný systém, aby si bol zdravý a fit po celý rok
  • Zbaviť sa neovládnuteľnej túžby po jedle a mať hlad pod kontrolou, takže nebudeš závislý od neustáleho prísunu jedla
  • Predĺžiť si život a zároveň neporovnateľne zlepšiť jeho kvalitu
Princípy Pračloveka
Top