Opýtaj sa Pračloveka: O matracoch a fajčení

Okrem jednej zaujímavej otázky ohľadom spánku, konkrétne povrchu na spánok, budeme dnes rozoberať aj jednu zdanlivo jednoznačnú tému, ktorou je fajčenie. Je vlastne zlé? Prečo? Poďme sa na to spolu pozrieť…

Trh ponúka xy variantov matracov a samozrejme každý je ten „najlepší“. To, čo najviac vnímame pri ležaní a spánku je asi tvrdosť/mäkkosť a výplň (latex, pena, bavlna, vlna, konská hriva, kokos a pod.). Na čom spal pračlovek a na čom spí ten moderný? Vankúš/paplón áno/nie? Plnený páperím alebo umelinou? — Peter

Veľmi dobrá otázka, Peťo. Pokiaľ ide o pračloveka, tak si nemyslím, že by mal k dispozícií taký výber matracov, aký máme dnes. Pravdepodobne zozbieral, čo našiel vo svojom okolí, aby si vytvoril nejakú tú tepelnú izoláciu a bol spokojný. O nejakom mäkkom povrchu asi nemôžme hovoriť.

Dnes je väčšina matracov na trhu pravým opakom. Sú mäkké, až sa do nich človek úplne zaborí. O vodnej posteli ani nehovorím… Sám som vyskúšal rôzne druhy matracov a poviem ti, na tých mäkkých sa mi spí jednoznačne najhoršie. Ráno som celý dolámaný a vôbec sa necítim oddýchnutý. Osobne sa im vyhýbam a radšej sa vyspím na zemi ako na veľmi mäkkom matraci. Ku svojmu dnešnému riešeniu som sa dostal vlastne tak trochu nedobrovoľne. Kým sme s Viktorom stavali NWNS Academy, nemali sme totiž veľmi na výber a spali sme v telocvični na tatami (penové puzzle, z ktorých je podlaha vo väčšine telocviční, kde sa cvičia bojové umenia). Pár dní mi trvalo, kým som si na to zvykol, no potom som zažil takú menšiu spánkovú revolúciu. Odvtedy už nad matracom ani nerozmýšľam a žiadny ani nechcem.

V aktuálnom byte sme s priateľkou Domkou dokonca nahradili klasickú posteľ štyrmi kockami tvrdých tatamov, na ktorých máme okrem plachty iba tenkú (asi 0,5cm) podložku (niečo medzi hrubou dekou a veľmi tenkým paplónom). Niekto si myslí, že nám šibe, ale my máme kompletnú skladaciu minimalistickú posteľ za pár desiatok eur. Win!

Najkrajšie na spánku na tvrdom povrchu je, že vlastne mobilizuješ telo bez toho, aby si sa vôbec pohol. Kým mäkký matrac sa prispôsobí tvojmu telu, tvrdému povrchu sa musí prispôsobiť telo a tým prebiehajú pozitívne zmeny v jeho štruktúre. Čím viac si stuhnutý, tým dlhšie ti bude trvať, kým sa prispôsobíš, ale z dlhodobého hľadiska to jednoznačne stojí za to.

Ďalšia nesporná výhoda je, že sa vyspíš naozaj hocikde. Si na návšteve a nie je voľná posteľ? Žiadny problém spať na zemi. Chodíš často na stanovačky, alebo festivaly? Stačí ti karimatka a vyspíš sa ako pán. Čo sa týka paplónu, mojou jedinou podmienkou je, aby nebol príliš hrubý, kvôli teplu. Z tohto dôvodu nemám veľmi rád perie, ale to je iba moja preferencia. Pokiaľ nie si alergik (ktorým som ja dlho býval) a vyhovuje ti, nevidím v tom problém. Pokiaľ ide o vankúš, konkrétne jeho veľkosť, najviac asi záleží od tvojej preferovanej spánkovej polohy. Ak spíš na bruchu, mal by si sa v pohode vyspať aj bez neho. Ja, keďže spím najčastejšie na boku, používam tenký vankúš. Keď stanujem, nemám problém vyspať sa na zrolovanej mikine. Materiál je zase len osobnou preferenciou. Pre mňa je primäkký vankúš nepohodlný.

Mohol by si rozobrať tému fajčenia, jeho vplyv na zdravie a či je vôbec akceptovateľné v živote Moderného Pračloveka?

Jednoduchá odpoveď na tvoju otázku by bola, že fajčenie je zlé a nemá v živote zdravého človeka čo hľadať. Predpokladám ale, že takáto jednoduchá odpoveď ťa neuspokojí. Poďme sa teda pozrieť na fajčenie trochu hlbšie…

Pokiaľ ide o to, čo si bežný človek predstaví pod fajčením, tj. cigarety dostupné v krabičkách ako ďalšie z instatných riešení, je to bez pochýb a jednoznačné: najlepšie urobíš, ak sa takýmto vyhneš veľkým oblúkom. Už totiž dávno nejde iba o škodlivosť tabaku. V žiadnom prípade nie som expert v tejto oblasti, ale nepochybujem, že cigareta, ktorú si dnes kúpiš v obchode samotný tabakový list ani nevidela. Väčšinou to bude zrejme nejaká zmes odpadových látok, ktoré ostali pri výrobe kvalitnejších produktov (ako cigary), upravená nemalým počtom (hovorím o stovkách) chemických aditív tak, aby vytvorili žiadaný dojem a aby si na nich ľudia vytvorili závislosť.

O pesticídoch použitých pri pestovaní tabaku ani nehovorím. Tieto látky možno aj boli označené ako bezpečné, keďže by sa teoreticky pri prechode tráciacim traktom ľahko odbúrali, no tým, že ich po zhoretí (čo je ďalšia chemická reakcia) inhaluješ, to už také ľahké nie je. Preto aj vyzerajú pľúca fajčiarov po pár rokoch ako kominárove staré boty. Pokiaľ ide o samotný (skutočný) tabak, nie som až tak presvedčený o jeho škodlivosti. Rôzne kultúry ho používali stáročia, povedal by som, že aj tisícročia predtým, ako ho objavila naša civilizácia a niekde ho stále používajú ako liek – či už formou fajčenia, žutia, šňupania, pitia vo forme čaju, alebo aplikáciou tabakovej pasty na poranené miesto na koži. Bohužiaľ, takýto tabak dnes len tak ľahko nezoženieš, ak si ho sám nevypestuješ. Samotný nikotín je dokonca protizápalový stimulant, ktorý tlmí apetít, a pokiaľ je použitý v rozumnej dávke, môže byť rovnako prospešný ako napríklad kofeín. Samozrejme, ako všetko v prehnanej dávke, môže ťa aj zabiť.

Pod tému fajčenia ale, samozrejme, nepatrí iba tabak. Fajčiť sa dá kadečo, no spolu s tabakom patrí medzi svetovo najpopulárnejšie substancie aj marihuana, ktorá je tu hádam ešte dlhšie ako samotný tabak. Tá sa už dnes v niektorých menej zaostalých krajinách používa dokonca ako liek na predpis a ver tomu, že nemá ani zlomok z negatívnych vedľajších účinkov hociktorého lieku z lekárne. CBD a THC, jej dominantné zložky majú stovky zdravotných benefitov a pomáhajú pri liečbe neurologických ochorení, rakoviny, tlmia zápaly, kŕče, depresie… ten zoznam je snáď na samostatný článok a kto má záujem a otvorenú myseľ, určite si ich vyhľadá aj sám.

Faktom je, že človek a dym v takej či onakej forme spolunažívajú už dlhé tisícročia a teda fajčenie je celkom prirodzený jav, ktorý praktizujú aj dnešný lovci / zberači. Maj ale na pamäti, že aj keď si zoženieš ten najlepší tabak (alebo čokoľvek iné), vdychovanie horúceho dymu tvojim pľúcam určite neprospeje a pokiaľ ho budeš praktizovať často a dlhodobo, bude to mať určité následky.   Toľko ku dnešným otázkam. Ak máš nejakú, ktorá ťa trápi a zaujíma ťa môj skromný názor, neváhaj ma kontaktovať cez formulár. Časom sa ku nej určite dostanem a ak aj nie verejne, určite sa dočkáš odpovede. Ak si myslíš, že tento článok pomôže tvojim známym, budem rád, ak ho zdieľaš.

ZDIEĽAJ ČLÁNOK

mohlo by ťa zaujímať

Tento článok súvisí s mojou najdôležitejšou publikáciou Princípy Pračloveka - Životospráva pre vyšší výkon, lepšiu postavu a pevné zdravie. Ak sa ti páčil, určite by som ti odporučil prečítať si tento kompletný návod k vylepšenej životospráve. Okrem iného sa z nej dozvieš ako:

  • Optimalizovať tvoj hormonálny systém pre čo najväčší úbytok tuku a príbytok svalstva, úplne prirodzene
  • Zlepšiť svoj mentálny výkon, aby si mohol myslieť čisto a jasne a byť produktívny počas celého dňa
  • Posilniť svoj imunitný systém, aby si bol zdravý a fit po celý rok
  • Zbaviť sa neovládnuteľnej túžby po jedle a mať hlad pod kontrolou, takže nebudeš závislý od neustáleho prísunu jedla
  • Predĺžiť si život a zároveň neporovnateľne zlepšiť jeho kvalitu
Princípy Pračloveka
Top