Opýtaj sa Pračloveka: Budovanie svalov, sex a masturbácia

Tak a máme tu oficiálne prvý článok z rubriky Opýtaj sa Pračloveka. Otázkami ste ma naozaj nešetrili a dostal som ich celkom slušný počet. Do tohto článku som vybral 2, o ktorých si myslím, že zaujímajú väčšinu ľudí. V prvej otázke rozoberieme budovanie svalov v kombinácií s hladovkou a nízkym príjmom sacharidov a či to vôbec je možné. Druhá otázka je na tému sexu/masturbácie a ich vplyvu na výkon a život ako taký. Nuž poďme sa pozrieť, čo na to Pračlovek…

Vo svojej knihe aj v blogoch, ktoré som doteraz prečítal kombinuješ paleo stravu s fastingom … vyskúšal som a funguje. Čo však chýba (prípadne som to prehliadol) je stravovací režim v prípade, že je tvojim cieľom svalovú hmotu budovať (myslené bodybuilding). Je jasné, že v tomto prípade musíš fasting vynechať (alebo?). Takže dôležitý dotaz, je možné budovať efektívne svalovú hmotu bez sacharidov? Zdôrazňujem slovo efektívne, keďže sacharidy majú dôležitú úlohy pri regenerácii. — Juraj

V prvom rade si potrebuješ zadefinovať, čo je tvojim cieľom. Keďže si spomenul bodybuilding, budem vychádzať z cieľov typického kulturistu. Pokiaľ chceš byť čo najväčší a nafúknuť svaly čo najviac, v tom prípade je jednoznačná odpoveď NIE. Ak chceš byť veľký, a potom sa pred súťažou mesiac trápiť s chudnutím, aby si mohol 5 minút dobre vyzerať na stejdži, zrejme musíš svoje svaly neustále kŕmiť sacharidmi a nízko sacharidový režím / hladovanie nie je pre teba. Nie je to náhodou, že som to v knihe nespomenul. Mojim cieľom totiž už dávno nie je byť čo najväčší a Princípy Pračloveka nie sú písané pre kulturistov.
Cieľom Moderného Pračloveka je:
1. Byť zdravý po celý rok
Jesť neustále vysoké množstvo sacharidov a byť zdravý po celý rok sú proste dve veci, ktoré sa vylučujú. Dôvody som detailne popísoval v knihe. Človek, ktorý chce byť zdravý musí jesť potraviny s vysokou výživovou hodnotou a to vysoko koncentrované sacharidy spravidla nie sú. Okrem toho striedanie „objemovky“ a „rysovačky“, typický pre kulturistov, je trýznenie metabolizmu, ktorý sa skôr, či neskôr poškodí a choroby na seba nenechajú dlho čakať. Odporúčam prečítať si tento článok od Vlada Zlatoša.
2. Byť silný a vysekaný po celý rok
Kľúčové slovo je po celý rok. Nie 5 minút na pódiu, alebo 2 mesiace počas plážovej sezóny. Hoci hovorím o „vysekanosti“, pekné telo je skôr vedľajší produkt silového tréningu, ktorý zahŕňa komplexné cvičenia posilňujúce nie len niektoré izolované svalové partie, ale aj šlachy, úpony a telesné jadro. Odtiaľ totiž pochádza väčšina sily a práve to väčšina kulturistov zanedbáva. Pri svojom tréningu pracujem minimálne na 80% s vlastnou váhou a mojim cieľom je zvyšovať svoju relatívnu silu, ktorú viem použiť v každodennom živote a pri rôznych pohyboch, ktorým sa venujem. Je teda logické, že nadbytočný tuk by mi bol iba na obtiaž a objemovka nie je nič pre človeka s podobnými cieľmi.
3. Zlepšiť svoju schopnosť prežitia
Jedna vec je mať veľké svaly, no ich funkčnosť je už vec úplne odlišná. Kvantá svalov, ktoré boli vybudované na sacharidoch potrebujú ich neustály príjem. Pokiaľ prestaneš jesť stovky gramov sacharidov denne, jednoducho spľasneš ako balón. Navyše, kvôli slabej metabolickej flexibilite budeš bez jedla slabý a vyčerpaný. Je to proste z môjho pohľadu maximálne nepraktické. Naopak, svaly vybudované napriek nízkemu príjmu sacharidov sú schopné spaľovať tuky a to aj vo vyššej intenzite záťaže. Človek s flexibilným metabolizmom je schopný fungovať aj niekoľko dní bez jedla a to bez výrazného pocitu hladu. Zásoby tuku má totiž aj relatívne vysekaný človek niekoľko desiatok násobne väčšie ako zásoby sacharidov.
Tých cieľov je viac, no ostatné sa témy až tak netýkajú. Aby to nevyznelo ako čistý hate na kulturistov, poďme teraz k môjmu odporúčaniu na aplikáciu Princípov Pračloveka pre nesúťažného bodybuildera. Pokiaľ ide o hladovku, jednoznačne je v nejakej forme vhodná aj pre istú formu bodybuildingu. Pozri sa na známych protagonistov prerušovaného hladovania – Brada Pilona, či Martina Berkhana. Obaja používajú hladovku ako nástroj na spaľovanie tuku a na úpravu hormonálneho prostredia pre silnejší anabolizmus. Myslím, že im to celkom dobre funguje.

Podľa mňa existuje niečo medzi úplnou hladovkou a typickým stravovacím režimom väčšiny ľudí. Ak si napríklad dáš na raňajky kvalitný proteín, výrazne urýchliš regeneráciu po včerajšom tréningu a telo sa rýchlo znova dostane do stavu podobnému hladovke. Ak vstaneš s tým, že máš kŕče v bruchu alebo ti telo dáva najavo, že niečo potrebuje, tak je rozumné ho počúvať. To je to, čo sa musí naučiť každý jeden človek sám a čo väčšina ľudí nevie vôbec.

Pokiaľ ide o sacharidy, tie sú tiež potrebné pre optimálne fungovanie, no otázka je: Do akej miery? Taký súťažný kulturista ich môže bez problémov spráskať za deň aj kilo. Ja osobne to robím tak, že po glykemicky náročnom tréningu (ťažký tréning s olympijskou tyčou, HIIT, alebo dlhšia movement session, kde robím silovo náročné prvky) jednoducho dopĺňam sacharidy podľa potreby. Robím to zo zásady večer, počas svojho hlavného jedla a používam na to jedine „nezávadné“ sacharidy, tj. bez lepku a antinutrientov (zemiaky, ryža a pod.). Výnimku robím, ak som mal ráno náročný tréning a podvečer ma čaká ďalší. Vtedy dopĺňam glykogén medzi tréningmi a používam na to hlavne ovocie (napr. banán). Celkovo moja denná spotreba sacharidov málokedy presiahne 150g.

Aby som to zhrnul: je možné budovať funkčnú a estetickú svalovú hmotu aj pri relatívne nízkom príjme sacharidov, pravidelnom hladovaní a správnom tréningu. Súťažný bodybuilder z teba asi nebude, ale za to budeš oveľa zdravší, dožiješ sa dlhšie, budeš mať väčšiu relatívnu silu a môžeš ísť na 2 dni do prírody bez chladiaceho boxu s ryžou a kuracími prsiami.

Chcem sa spýtať, aký vplyv má na hladinu testosterónu sex/masturbácia pred tréningom alebo celkovo počas dňa.. Teda celkovo, ako ovplyvňuje táto príjemná aktivita „režim pračloveka“ ak vôbec? — Peťo

Pokiaľ ide o akútne zmeny hladiny testosterónu, ejakulácia nemá žiadny významný vplyv. Ak chceš rýchly boost Tčka, daj si radšej nejakú tú sériu ťažkých drepov, alebo zopár šprintov s plným nasadením a budeš sa celý deň cítiť ako pán. Aby som to ale trochu viac rozvinul, treba si uvedomiť, že nie je orgazmus ako orgazmus. Je zásadný rozdiel medzi tým, keď si vyžmýkaš anakondu sám za pomoci virtuálnej asistencie rôznych XXX portálov a sexom s reálnou osobou. Ten prvý prípad má skôr negatívny efekt a to z niekoľkých dôvodov.

Pozeranie porna a instantné potešenie z neho totiž predávkuje tvoj mozog dopamínom, čím postupne strácaš citlivosť na tento hormón potešenia. Je to niečo podobné ako pri klasickej závislosti: potrebuješ zvyšovať dávku na dosiahnutie podobného efektu (existuje dokonca závislosť na porne). Nehovoriac o tom, že v reálnom živote to funguje trochu inak, ako to vidíš na obrazovke a môžeš potom mať skreslené predstavy.

Ďalšia vec, kvôli ktorej neodporúčam tento spôsob potešenia je, že môžeš reálne stratiť „drive“ v živote. Ak si čítal knihu Mysli a zbohatni od Napoleona Hilla, mohol si sa dočítať o niečom, čomu sa hovorí sexuálna energia (ide zrejme o prácu rôznych hormónov). Táto sa dá účinne transformovať na energiu potrebnú na dosahovanie svojich životných cieľov. Častá ejakulácia (čo je relatívny pojem) je zaručený spôsob, ako touto energiou plytvať. Je len na tebe, či ti tie ručné práce za to stoja. Ak sa nad tým zamyslíš z evolučného hľadiska, dáva to zmysel. Pokiaľ nie si zabezpečený (dostatok potravy, obydlie a pod), bolo by od teba veľmi hlúpe prinášať potomkov do takéhoto prostredia. Menej častá ejakulácia teda môže byť určitý prostriedok evolúcie ako donútiť človeka na sebe makať.

Čo sa týka tréningu, nedávno som zahliadol štúdiu, ktorá tvrdila, že po cca týždňovej abstinencií testosterón dočasne stúpa. Je známe, že niektorým bojovníkom tréneri zakazovali sex niekoľko dní pred veľkým zápasom, aby boli agresívnejší. A niečo na tom bude. Myslíš, že taký Tyson by odhryzol chudákovi Holyfieldovi ucho aj keby si ráno pred zápasom zasunul? Ja si to nemyslím. Ak teda chceš podať poriadny výkon, bičovať delfína pred tréningom ti neodporúčam.

Na druhej strane, sex je hotový hormonálny ohňostroj a jeho pozitívne účinky na sebavedomie a zdravie sa nedajú poprieť. Nehovoriac o tom, že je to jedna z najpríjemnejších aktivít, aké poznám (o to lepšie, ak to je to s osobou, na ktorej ti naozaj záleží). Otázka len ostáva, ako často… Koniec koncov si myslím, že existuje určitý počet ejakulácií, ktorý tvoje telo potrebuje a pri ktorých si zachováš rozumný kompromis medzi motiváciou dosahovať stále vyššie ciele a zdravým potešením.

Je tu ešte jedna možnosť, ktorá vyžaduje obrovskú sebadisciplínu a tou je sex bez ejakulácie (pričom ejakuluješ iba pár krát za rok). Toto ešte nemám vyskúšané, ale taký Dave Asprey si na tom fičí a nedá na to dopustiť. Taoisti a tantristi o tom tiež vedia svoje.

Ak ťa zaujali dnešné odpovede, zdieľaj prosím tento článok na tvojej obľúbenej sociálnej sieti. Ak sa ma chceš tiež na niečo opýtať, využi kontaktný formulár a do predmetu pridaj „Opýtaj sa Pračloveka“.

Moje odpovede nemusia byť vždy 100% založené na vedeckých faktoch. Sú to skôr interpretácie rôznych článkov a štúdií založené na mojom úsudku.

ZDIEĽAJ ČLÁNOK

mohlo by ťa zaujímať

Tento článok súvisí s mojou najdôležitejšou publikáciou Princípy Pračloveka - Životospráva pre vyšší výkon, lepšiu postavu a pevné zdravie. Ak sa ti páčil, určite by som ti odporučil prečítať si tento kompletný návod k vylepšenej životospráve. Okrem iného sa z nej dozvieš ako:

  • Optimalizovať tvoj hormonálny systém pre čo najväčší úbytok tuku a príbytok svalstva, úplne prirodzene
  • Zlepšiť svoj mentálny výkon, aby si mohol myslieť čisto a jasne a byť produktívny počas celého dňa
  • Posilniť svoj imunitný systém, aby si bol zdravý a fit po celý rok
  • Zbaviť sa neovládnuteľnej túžby po jedle a mať hlad pod kontrolou, takže nebudeš závislý od neustáleho prísunu jedla
  • Predĺžiť si život a zároveň neporovnateľne zlepšiť jeho kvalitu
Princípy Pračloveka
Top