Aký je ten správny šport pre teba?

Veľa ľudí má dilemu: ktorý šport si vybrať? Akým spôsobom sa čo najrýchlejšie dostanem do formy? Ktorý druh pohybu ma zbaví bolestí? Prípadne ako najrýchlejšie naberiem svaly, funkčnú silu, alebo čokoľvek iné (v závislosti od tvojich cieľov). Prečítaj si moju krátku úvahu na túto tému… Moja odpoveď ťa možno trochu sklame. Táto otázka je bohužiaľ už od základu nesprávne položená. S pohybom je to totiž podobne ako so stravovaním. Neexistuje jeden správny nutrient, alebo správne jedlo. Tak isto neexistuje jeden správny šport, alebo druh pohybu. A nehovorím o tom, že každý je iný… to je síce pravda, ale nie je to to, čo mám na mysli.

Predstav si, že by som ti teraz odporučil jesť do konca života iba čučoriedky. Mohol by si iba piť vodu a jesť čučoriedky. Nič iné. Nech ich máš hociako rád, dlho by ťa to asi nebavilo. Je tiež otázne, koľko by trvalo, kým by tvoje telo začalo štrajkovať a dalo by ti najavo, že čučoriedky veru nie sú to „jedno správne jedlo“, hoci za normálnych okolností sú super. Nezdá sa ti to trochu absurdné? Ono to totiž absurdné je.

Rovnako ti nemôžem odporučiť jeden druh športu. Tak isto ako potrebuješ pestrú stravu, potrebuješ aj pestrú pohybovú „výživu“. Ľudské telo sa totiž vyvinulo na vykonávanie najrôznejších možných pohybov – od chôdze a behu cez lezenie, drepovanie, skákanie, narábanie s predmetmi, ťahanie, tlačenie, dvíhanie, zvieranie, hádzanie, nosenie, plazenie, plávanie, atď… Myslíš si, že všetko toto sa dá zahrnúť do jednej športovej disciplíny? To sotva. Osobne som ešte o takej nepočul.

Daň za špecializáciu

Ľudia, čo sa pýtajú na ten najlepší šport sú väčšinou tí so sedavým zamestnaním. Ak sa už prekonajú a napokon si jeden zo športov vyberú (povedzme tenis), ich pohybová aktivita počas týždňa bude vyzerať asi takto:

    • ležanie (spánok, leňošenie na gauči) (11h)
    • sedenie (v práci,pri jedle, v aute) (12h)
    • tenis (1h)

Príde ti to ako komplexná pohybová výživa? Mne teda nie. Navyše tenis (a veľa iných športov) jednostranne zaťažuje tvoje telo a bez príslušnej kompenzácie je iba otázkou času, kedy sa začnú prejavovať rôzne disbalancie a s ňou prichádzajúce bolesti. Tomu sa hovorí daň za špecializáciu. A neplatí ju iba ten kto celý deň sedí a potom hodinu aktívne športuje. Vrcholový športovec ju zaplatí tiež a často ešte vyššiu. O tom si ale možno povieme inokedy. Musíš si uvedomiť, že ak sa aj aktívne venuješ hodinu denne nejakému športu, toto ti nikdy nenahradí celodenný pohyb, na ktorý nás prispôsobila evolúcia. Aké je teda riešenie?

Čo robiť, ak máš sedavé zamestnanie

1. Meň polohu čo najčastejšie

V prvom rade potrebuješ čo najčastejšie zmeniť polohu. Nastav si časovač a každú pol hodinu vstaň zo stoličky. Trocha sa ponaťahuj, prejdi sa (ešte lepšie, prejdi sa po schodoch), alebo urob zopár drepov. Že kolegovia sa na teba divne pozerajú? Nuž, s tým ti si už musíš poradiť sám.

2. Mobilizuj

Môžeš sa po práci hýbať koľko chceš, tých 8 hodín sedenia si proste svoju daň vypýta. Ak ju chceš eliminovať, resp. minimalizovať, musíš venovať dostatok času mobilizácií. 2 najzákladnejšie polohy, ktoré by mal robiť každý človek čo najčastejšie sú drep a vis. Tieto polohy otvárajú práve 2 najviac zatuhnuté a zároveň asi aj najdôležitejšie kĺby na tvojom tele, cez ktoré preteká väčšina tvojej energie vynaloženej na pohyb – bedrový a ramenný. Ich benefity sú snáď na samostatný článok, takže sa o nich nebudem teraz rozpisovať. Podstatné je, že ich treba robiť. Často.

3. Cvič silovo

Silový tréning je znova niečo, čo by mal robiť každý. Či máš 16 rokov, alebo 67, či si žena, alebo chlap (prípadne niečo medzi), proste musíš trénovať silu. Inak ochabneš a pôjdeš predčasne do hrobu. Taká je krutá realita. Neboj sa, nemusíš robiť denne 50 zhybov a nepotrebuješ vedieť ani kliky v stojke. Stačí ti, ak pravidelne prenášaš niečo ťažké, respektíve dávaš nejaký impulz pre centrálnu nervovú sústavu v podobe jednoduchých cvikov s vlastnou váhou. Takýchto cvikov, ktoré môžeš robiť aj v kancelárií je neúrekom. Skús si napríklad sadnúť na zadok, prikrčiť nohy a dvihnúť sa rukami od zeme (zadok aj nohy). Alebo sa daj na kolená, ruky daj cca na úroveň kolien a skús sa vytlačiť od zeme (kolená aj špičky). Ide ti to? Takéto základné veci by podľa mňa mal zvládnuť každý.

Aký je teda najlepší šport?

Ten najlepší šport sa volá pohyb. Pestrý a prirodzený pohyb. Taký, čo zapojí všetky svalové skupiny. Taký, čo poriadne zaťaží aj hlboký stabilizačný systém. Taký, pri ktorom sa naučíš vnímať svoje telo a ktorý ti pomôže zvrátiť degeneráciu spôsobenú častým sedením. Taký, kde tvoje telo pracuje ako celok a nie izolovane posúva závažie po kladke cez vopred určenú dráhu.

Že nevieš, kde začať? Nečudujem sa ti. Pohybový vesmír je nekonečný a zorientovať sa v ňom dá dlhé roky práce. Cez články to veru nepôjde… Ak sa chceš naučiť pohybovať od základov, odporúčam ti navštíviť No Will No Skill Academy – našu Akadémiu pohybu v Bratislave. Špeciálne ti dávam do pozornosti náš trojmesačný kurz s názvom Nový Človek, ktorý je určený hlavne pre ľudí so sedavým zamestnaním. Nový semester rozbiehame už 14. Septembra a nábor členov prebieha už v tejto chvíli. Ak nie si z Bratislavy, nemôžeš chodiť pravidelne na tréningy, alebo len na sebe radšej pracuješ sám, nezúfaj. Aktuálne pre teba pripravujem dvojdňový pohybový workshop, kde ti podám svoju predstavu o tom, čo by mal zvládnuť fyzicky zdatný pračlovek a naučím ťa aj to, ako sa k tomu dopracovať. Tento workshop sa uskutoční už tento rok, behom Októbra / Novembra.

Ak máš nejaké otázky ohľadom pohybu a tréningu, neváhaj ich hodiť do komentárov, prípadne mi ich pošli na email a možno práve tvoju budem rozoberať v ďalšom článku.

ZDIEĽAJ ČLÁNOK

pračlovek v pohybe

Páčil sa ti tento článok a chcel by si sa zúčastniť niektorej z mojich pohybových udalostí ako je kurz, workshop, alebo letný kemp? Pridaj sa na tento špeciálny pohybový newsletter a uisti sa že ti neujde žiadna z nich!

Pohybová výživa
Top